Myšlenková mapa umožňuje dětem volně přemýšlet o určitém námětu, třídit své myšlenky či zjištěné informace, námět dále rozvíjet již v souvislostech. Myšlenkové mapy pomáhají dětem (kromě jiného) lépe si zapamatovat informace.
Práci s myšlenkovou mapou jsme vyzkoušeli na tématu „ježek“. O ježcích jsme si nejprve četli v encyklopedii, po té krátký naučný text ve slabikáři. Doprostřed tabule jsem napsala slovo ježek. Nejprve jsme společně do mapy zaznamenali vše, co víme o potravě ježků (děti se radily, diktovaly, já zapisovala). Dále jsme stejným způsobem rozvíjeli podtéma „život ježků“. Děti si z tabule mapu opsaly na velké čtvrtky (formát A3). Své mapy si dále doplňoval již každý sám. Kdo nechtěl psát, zachytil informace pomocí obrázků. Děti práce s mapou bavila, některé natolik, že si doma nebo o přestávce samy tvořily myšlenkové mapy dalších zvířat. Vytvořené mapy jsme vyvěsili na nástěnku na chodbě.