Při povídání o prožitých vánočních svátcích a vánočních prázdninách jsme nemohli opominout také téma „vánočních dárků“. Jak jsem zjistila, hodně prvňáčků našlo pod vánočním stromečkem jednu nebo více knížek. Domluvili jsme se, že ve středu děti (pokud jim to rodiče dovolí) přinesou alespoň jednu knížku či knížky ukázat ostatním. Nakonec většina z dětí přinesla více knížek. Své knížky děti postupně představily na koberci v kroužku – ukázaly obálku knížky, řekly, jak se knížka jmenuje, jestli ji s někým nebo samy čtou, či již přečetly nebo teprve budou číst. Pokud ji již měly rozečtenou (či prohlédnutou), krátce řekly, o čem knížka je, co se jim líbí a ukázaly ostatním několik obrázků či zajímavých stránek. Knížky jsme pak dali na hromadu uprostřed koberce a děti měly zhruba dvacet minut na to, aby si knížky (nebo jednu knihu, která je při představování zaujala), prohlédly a současně měly za úkol vybrat pro některého spolužáka knížku, která by se mu, podle jejich názoru, mohla líbit a své rozhodnutí vysvětlit. Protože se nám sešla pestrá nabídka knížek různých typů a žánrů, bylo pravděpodobné, že každý dokáže pro někoho jednu z knížek vybrat. Na druhou stranu tento úkol vyžadoval od dětí jejich pozornost při úvodním představování knížek a také, aby si pak alespoň jednu z knížek důkladněji prohlédly a promyslely, proč knížku dotyčnému vybraly. Jak se ukázalo, děti dokázaly typovat většinou správně a jejich vysvětlení zněla „věrohodně“ (každý potencionální čtenář přidělené knihy se k vysvětlení také vyjádřil). Kdybych měla shrnout, děti hodně zaujala např. knížka o Karlu IV., kniha jednoduchých komiksových příběhů, psaných velkými tiskacími písmeny, dále Harry Potter, povídání o vodě, zajímavá encyklopedie o natáčení různých fantasy filmů, plastické leporelo O kocourovi v botách, kniha o polepšeném strašidýlku a také klasické pohádky s krásnými obrázky (hlavně holčičky). Knížky jsem pak nechali po celý den rozložené na lavicích, děti si je spontánně braly, prohlížely, kreslily z nich obrázky apod.
Musím říci, že mi zájem dětí o celou aktivitu udělal velikou radost. Na druhou stranu mě ale mrzí, že hodně dětí je v současné době nemocných, proto bychom podobnou činnost brzy zopakovali, až budeme v „plném počtu“.